close

VFX reel 2014

Take a look at our new 2014 VFX reel in "reel" section :) Enjoy!

close

Bendik & The Monster wins best animated short

Our short Bendik & The Monster just won the arward for best animated short during the 20th Palm Springs international shortfilm festival. Big thanks to producer and director Frank for having us onboard!

close

Oscar + Kon-Tiki, FTW

January 10, 2013. Kon-Tiki, the Norwegian epic, has been nominated for an Oscar in the "Best Foreign Language Film" category.

Gimpville is proud of taking part in the production of the epic movie, Kon-Tiki. We wish Aage Aaberge, Roenberg and Nordisk Film all the best before the Academy Awards show.

Gimpville was one of the key VFX vendors on the Kon-Tiki production and completed more than 10 minutes worth of screen time. VFX Supervisor, Lars Erik Hansen, supervised and planned the visual effects of the entire movie during pre-production on behalf of Aage Aaberge and Nordisk Film Production.

The Oscars are awarded in Los Angeles on 24 February. Kon-Tiki will be competing against Michael Haneke’s Amour (Austria), Nikolaj Arcel’s A Royal Affair (Denmark), Pablo Larráin’s NO (Chile) and Kim Nguyen’s War Witch (Canada).

Kon-Tiki is also, as the first Norwegian movie ever, nominated for a Golden Globe. The Golden Globe awards take place on Sunday 13 February.

Kon-Tiki has been seen by almost 900.000 Norwegians and has been sold to more than 50 countries. On 10 December it was released on DVD/Blu-Ray and has sold 327.000 units.

The movie was directed by Espen Sandberg and Joachim Rønning. It was written by Petter Skavlan was produced by Aage Aaberge for Nordisk Film Production and by Jeremy Thomas for Recorded Picture Company.

close

Gimpville in Aftenposten

Gimpville finished the visual effects on The journey to the christmas star (Reisen til julestjernen) a few mounts ago. The film premiered this weekend, 09.11.2012. Gimpville was featured in a article in Aftenposten the same day.

Aftenposten – Video
Aftenposten – Facsimile

Aftenposten, 09.11.2012 – Det store norske filmtriks-året

Når Sonja fyker med Nordavinden over Romsdalsalpene til Nordpolen i Nils Gaups Reisen til julestjernen, ligger det to måneders hardt arbeid bak fra et team på 15 dataanimatører. I kveld har filmen première på kinoer over hele landet.

Dette er uten tvil det mest avanserte og vanskelige arbeidet vi har utført for norsk filmbransje til nå, sier prosjektleder Lars Erik Hansen i animasjonsstudioet Gimpville, et av fire Oslo-baserte selskap som nyter stigende internasjonal anerkjennelse for sitt arbeid. Produsent for Reisen til julestjernen, Jan Eirik Langøen, i Moskus Film opplyser at de luftige bildene
av Sonja, i skikkelsen til hovedrolleinnehaver Vilde Zeiner, er en kombinasjon av helikopterbilder fra en flytur over Romsdalsalpene og scener som er filmet på grønnskjerm-
bakgrunn i et filmstudio på Jar. Regissør Nils Gaup omtaler det digitale etterarbeidet som nå er
mulig som en revolusjon. Reisen til julestjernen inneholder 230 scener, som enten er digitalt manipulert eller i sin helhet skapt i et dataunivers.

For fem–ti år siden ville det vært umulig å lage denne filmen i Norge. Dette gir oss helt nye muligheter til å fortelle historier, sier han.

Spår norsk effekt-eksport
Kon-Tiki-produsent Aage Aaberge sier det slik: Grensene for hva du kan fortelle i norsk film er fullstendig opphevet med disse verktøyene. Det eneste vi må tenke på nå, er tid og pris i forhold til den kvaliteten vi ønsker.

Gimpville har brukt 5000 arbeidstimer på å lage visuelle effekter til den store, norske julefilmen, og står dermed for ca. 60 prosent av de dataskapte og manipulerte bildene
i produksjonen. I tillegg til flyvescenene i Reisen til julestjernen har studioet blant
annet animert hele interiøret og eksteriøret til julenissens verksted på Nordpolen. De har også laget Sonjas første møte med Nordavinden på en fjelltopp, og det som flere anmeldere mener er filmens mest magiske øyeblikk: Sonja og nissen i et juletrerom, der trærne tilsynelatende svirrer rundt dem i sirkel. Tryller med slott og heks Konkurrenten Storyline Studios
har manipulert et tsjekkisk slott til å bli enda større og mer magisk, og leker seg med digitale ravner og diverse tryllerier fra filmens heks (Agnes Kittelsen). De fikser også det rødglødende nissestøvet som Mose (Eilif Hellum Noraker) krymper Sonja med.

Men dette er bare noen få av ganske mange filmtriks som har trillet ut av ermet til norske filmskapere denne høsten, og de senere år. I Joachim Rønnings og Espen Sandbergs Kon-Tiki var det over 500 scener med visuelle effekter, det høyeste antall i noen norsk film til nå. Over 16 millioner kroner av totalbudsjettet på 93 millioner, gikk med til å skape digitalt skapte effekter. 75 prosent ble levert av de norske animasjonsstudioene Gimpville, Storyline og Storm, opplyser produsent Aaberge. Blant annet laget Gimpville og Storm scener der høye bølger på havet var ren datamanipulasjon, og mye tid ble brukt av Storyline på å få bildene inn i en riktig tidskoloritt fra 1940-tallet.

Visuelle effekter er blitt vekstbransje i Norge. Reisen til julestjernen og Kon-Tiki
viser at grensene for hva som er mulig er visket bort. Nå avgjør bare tid og penger hvor bra filmtriksene kan bli.

Kon-Tiki-produsent Aage Aaberge roser det norske spesialeffektmiljøet, og tror mange
i bransjen etter hvert kommer til å jobbe for filmprosjekter i utlandet.

De norske animasjonsstudioene lager nå ting som vekker stor oppsikt og anerkjennelse i
utlandet. Bransjefolk både i Europa og USA er imponerte over hva vi får til i Norge, ikke minst
hvor lite dette koster her. Jeg er overbevist om at visuelle effekter fra Norge kan bli en stor eksportvare til utenlandsk filmindustri, sier Aaberge.

Men holder norske produksjoner av slike effekter høy nok standard?
De norske animasjonsstudioene lager høykvalitetsbilder raskt og effektivt, til en pris
som ligger langt under produksjoner i for eksempel i USA og Storbritannia. Nøkkelen er
at Norge jobber med små team, som vi som filmskapere kan få god nærhet og kommunikasjon
til. Studioer ute er langt mer tungrodde, og du må forholde deg til mye større team.
Dette koster både mer penger og mer tid, fremhever han.

Regissør Nils Gaup var selv menneskelig modell for animasjonen av Nordavinden i Reisen til julestjernen. Her sitter han med et tredvetall markører i ansiktet, mens han
blir filmet av 12 ulike småkameraer. Teknikken kalles triangulering, og overfører Gaups ansiktsmimikk til datauniverset. Siden er det digitale avtrykket av hans ansikt blitt manipulert
videre til et snøfylt og noe abstrakt ansiktsuttrykk. Stemmen til Nordavinden er det en annen
som står for.

close

10 years!

Gimpville 10th year anniversary.

Gimpville is truly coming of age, and on the 10th of october 2012 we celebrated our 10th year anniversary. A big thank you goes out to all our past (and future) clients for giving us the oppertunity to make crazy stuff!

close

We´ve moved

Finally our new offices in Oslo were ready, and in May we made the big move.

After six years at the old office we had really outgrown the place and was in dire need of something new. After some renovation the new place was finally ready by the month of May.
Situated on the 7th floor right by the royal castle and parliament building, the new offices have a really nice placement.
With upgraded hardware infrastructure throughout and a new “cinema solution” we feel ready to take on new and exciting projects!

close

Gimpville opens in Tonsberg

We open a new office in Tonsberg, Norway.

We´re proud to announce that we in the quiet autumn of 2011 opened our first branch office in Tonsberg, Norway. Senior partner Alf Martin Lovvold will be leading the office, which will focus on both national and more local campaigns.
The office will also work closer with the local faculties in finding and supporting promising new talents.